ראשי » הורים » אסטרטגיות למידה יעילות לילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז

אסטרטגיות למידה יעילות לילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז

הפרעות קשב וריכוז הפכו למגפה עולמית. מחלת הקורונה החריפה אותן בקרב הילדים ובני הנוער בארץ ובעולם בכלל. לעיתים, לקושי בריכוז יתווספו עוד קשיים נלווים בלמידה. קשיים אלו יכולים להיות לקויות למידה או פשוט פערים גדולים שיש לילד או לנער בחומרי הלימוד השונים הנלמדים בכיתה. אסטרטגיות למידה כמו לימוד בקבוצות קטנות, לימוד דרך עזרים חזותיים וטבלאות יכול לסייע לילדים ללמוד.

על אסטרטגיות למידה עבור ילדים עם הפרעות קשב וריכוז ADD ו- ADHD

ילדים ובני נוער שסובלים מהפרעות קשב וריכוז נאלצים להתמודד עם:
1. אי ויסות רגשי.
2. חוסר שקט.
3. אימפולסיביות.

אסטרטגיות למידה עבור ילדים עם הפרעות קשב וריכוז הפרעות קשב וריכוז  ADDו- ADHD, הן מגוונות מאוד. חשוב לומר שאסטרטגיה שיכולה לסייע לילד אחד לא יסייעו לילד אחר. היום בעולם ההוראה מדברים על הוראה מותאמת לילדים עם הפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה. כלומר, הוראה מותאמת אישית. כאשר אנחנו רוצים להתאים את ההוראה לילד, אנחנו צריכים לשים לב איך הוא מעבד ומפנים חומרי לימוד. יש ילדים שלמידה בסביבה שקטה יותר תעזור להם. לילדים אחרים יהיה קל יותר ללמוד בעזרת סייעת או בקבוצות קטנות.

טיפים מעשיים ליכולת ריכוז טובה יותר לילדים

אסטרטגיות למידה יכולות לסייע לילדים ובני נוער רבים. הן יכולות לשפר את מיומנויות הלמידה שלהם ולעקוף את הפרעת קשב והריכוז שלהם. יש הרבה טיפים מעשיים שיכולים לסייע לילדים ובני נוער לשפר את יכולת הריכוז שלהם. אחד הדברים שהכי יכול לסייע לילדים להתרכז יותר הוא ללמד אותם. אם זה דרך משחק או אם זה דרך פעולות העשרה במחשב או מחוץ לכיתה. פעולות אחרות שיכולות לסייע הן ללמוד את החומר בחלקים קטנים יותר. כלומר, לחלק את החומר לפעימות קטנות יותר בכל שיעור – כי אז ההפנמה קלה יותר.

אסטרטגיות למידה לילדים עם הפרעות קשב וריכוז
אל תתני לילד שלכם לסבול. פנו עוד היום להדרכה מתאימה

כיצד ספורט יכול לסייע לילדים עם בעיות קשב וריכוז להתרכז בלמידה?

ספורט הוכח כדבר שיכול לסייע לילדים עם בעיות קשב וריכוז להתרכז טוב יותר בלמידה. למה או איך? כאשר ילדים הפרעות קשב וריכוז ADDו- ADHD עושים ספורט הם מוציאים הרבה אנרגיה. הוצאת אנרגיה מווסתת את החושים, הרגשות ואת גירוי היתר של הילדים. ובנוסף מאפשרת להם להיות מרוכזים יותר והרבה יותר מאוזנים. ספורט שיכול לסייע לילדים אלו יכול להיות כל ספורט מריצה ועד ג'ודו או טניס. חוגי ספורט אחרים שיכולים לסייע לילדים לשפר את הריכוז שלהם הם חוגי כדורגל, כדורסל וריקוד.

להדרכה מקצועית לדרכי התמודדות לילדים עם בעיות קשב וריכוז השאירו פרטים

אומנות ככלי טיפולי בהפרעות קשב וריכוז

ציור ואומנות הם דוגמא טובה לאסטרטגיות למידה שיכולות לסייע לילדים עם בעיות קשב וריכוז להתרכז טוב יותר בלמידה. אם ילדים ובני נוער הם בעלי קושי בריכוז, אפשר להציע להם במהלך השיעורים בכיתה לצייר. זה אולי יפריע לילדים לכתוב (הם יוכלו לקחת סיכומים מילדים אחרים). אבל יהיה להם קל יותר להתרכז ולהקשיב תוך הפנמה לחומר הנלמד בכיתה בזמן שהמורה מסביר. עדיף שהילדים יפנימו את החומר – מאשר שגם לא יתרכזו וגם לא יפנימו את החומר. עדיף ציפור אחת ביד מאשר שתי ציפורים על העץ.

מה תפקיד המורים בסיוע להגדלת יכולת הריכוז של ילדים?

למורים יש תפקיד חשוב מאוד בסיוע להגדלת יכולת הריכוז של ילדים. אם אנחנו רוצים שילדים ירכשו אסטרטגיות למידה שישפרו את הריכוז שלהם – מורים אשר הוכשרו בהתאם גם יכולים להקנות להם אותן. הבעיה היא שהכיתות בארץ הן גדולות מאוד עם הרבה ילדים ולא כל ילד זוכה ליחס אישי. במידה ואנחנו רוצים שהילדים שלנו יזכו לקבל יחס אישי וכלים מעשיים לריכוז והצלחה. אז כדאי לקחת אותם למורה פרטי. שיעורים פרטיים ניתנים לילדים שיש להם הפרעות קשב וריכוז ADD ו- ADHD גם במסגרת בית הספר וגם במסגרת הפרטית.

אסטרטגיות למידה להפרעות קשב וריכוז.1
ציור ואומנות מסייעים בטיפול בהפרעות קשב וריכוז

האם תזונה קשורה ליכולת ריכוז?

תזונה הוכחה כדבר שקשור מאוד ליכולת ריכוז של ילדים ובני נוער (ומבוגרים). אם אנחנו רוצים לשפר את יכולת הריכוז של הילדים שלנו אנחנו חייבים לשים לב מה אוכלים ומה התזונה שלהם. מאכלים עתירי סוכר למשל או מאכלים מעובדים יכולים להפריע לריכוז. דיאטנית מקצועית יכולה לסייע לנו להרכיב תפריט שבועי או יומי של ארוחות לילדים שלנו. התפריט יוכל לסייע לילדים לאכול מאכלים שיסייעו להם לריכוז ולא יפריעו לו. מאכלים כמו למשל ירקות יכולים להגביר את יכולת הריכוז בדגש על ירקות ממשפחת המצליבים או ירקות ירוקים. ילד שיש לו קשיי ריכוז צריך לא לאכול שוקולד, ממתקים ושתייה ממותקת.

ההבדל בין יכולת ריכוז בחשבון ויכולת ריכוז בקריאה וכתיבה

קיים הבדל בין יכולת ריכוז במקצוע כמו חשבון לבין יכולת ריכוז במקצוע כמו קריאה וכתיבה. שני מקצועות אלו הם מקצועות בסיס – אבל חלקים שונים בחשיבה שלנו אחראיים עליהם. פעמים רבות ילדים שיש להם הפרעות קשב וריכוז ADDו- ADHD, יהיו בעלי קשיים נוספים. קשיים אלה יתבטאו כלקויות למידה או אפילו קשיים רגשיים. קשיים נלווים אלו להפרעת הקשב והריכוז יכולים להשפיע האם לילד שלנו יהיה קל יותר להתרכז בחשבון או בקריאה וכתיבה.

איך ניתן לשפר יכולת ריכוז של ילדים בלי רטלין?

ניתן לשפר את יכולת הריכוז של ילדים גם בלי שימוש בתרופה כמו רטלין. הקנייה של אסטרטגיות למידה לילדים יכולה להעניק להם כלים טובים יותר לשיפור יכולת הריכוז שלהם. גם הקניית כלים רגשיים ובגרות רגשית יכולים לסייע לילדים להתמודד טוב יותר עם הקושי שיש להם להתרכז. ישנם ילדים עם הפרעות קשב וריכוז אשר מקבלים סיוע רגשי כמו טיפול בבעלי חיים או טיפול באמנות. ילדים אלה בעצם לומדים איך לשפר את ההתמודדות האישית שלהם עם הקושי בריכוז.

מוזיקה גם עוזרת לילדים לשפר את יכולת הריכוז שלהם

מוזיקה יכולה גם לסייע לילדים לשפר את יכולת הריכוז שלהם. יש ילדים שהסוג של אסטרטגיות למידה שיכול לעזור להם הן אסטרטגיות חושיות יותר ופחות שכלתניות. כלומר, שימוש בחושים השונים כמו שמיעה. פעילות ספורט או ציור יכולה לסייע לילדים אלו לשפר את יכולת הריכוז שלהם באופן משמעותי ואישי. הקשבה למוזיקה קלאסי יכולה למשל לסייע לילדים ובני נוער להירגע יותר – דבר שחשוב מאוד שילדים עם בעיות ריכוז ידעו לעשות.

בסופו של דבר, חשוב מאוד שנדע איך אנחנו יכולים לעזור לילדים שלנו להתמודד עם קשיי הריכוז שלהם. התמודדות עם קשיי ריכוז והפרעות קשב וריכוז ADD ו- ADHD, היא התמודדות לכל החיים ולא רק התמודדות בזמן הילדות. אם אנחנו רוצים שלילדים שלנו יהיה קל יותר להתמודד עם קשיי הריכוז שלהם. אז אנחנו צריכים לתת להם כלים לכך כבר בגיל גן אפילו. אבחון מוקדם של קשיי ריכוז חשוב מאוד והוא אחד הדברים שהכי יכולים לקדם את הילדים שלנו. דבר נוסף שחשוב לעשות הוא לאפשר לילדים לבטא את הקושי ולהכיל אותו.